Hoeveel makkelijker zou het werkleven zijn als teams zich sterk zouden voelen, en teamwerk in de organisatie goed zou verlopen? In de praktijk wil het binnen of tussen afdelingen helaas nog wel eens schuren. Wat doe je daaraan?
In trainingen die gericht zijn op persoonlijke ontwikkeling is altijd goed zichtbaar dat de voortgang van de individuen op sleeptouw genomen wordt door de dynamiek van de groep. Prioriteit 1 in trainingen gericht op persoonlijke ontwikkeling, is daarom de omstandigheden scheppen voor een open constructieve groepsdynamiek. De vorming van de groepsdynamiek, een gevoelszaak, heeft tijd nodig. In dat soort trainingen word je steevast verrast door deze drie aspecten: Hoe je als groep de kracht van de teamleden kunt gaan waarderen, en daar op bouwen. Hoe je de zwaktes van teamleden kunt gaan zien én accepteren, en daar samen van kunt leren. En je verbazen over hoe de kracht van een divers team ver uitstijgt boven de kracht van ieder individu.
Hoe anders gaat het eraan toe in het bedrijfsleven. Beoordelingen zijn gericht op het versterken van het individu. Sterke individuen worden geacht anderen mee te trekken. Niet op gevoel, maar op basis van argumenten, feiten en afspraken, meestal op projectbasis, en graag in zo kort mogelijke tijd. Maar hoe goed werkt dat nu echt, kijkend naar de teams in uw eigen omgeving? Zelfs als een team komt met goede analyses en verbetervoorstellen, dan wil het met de implementatie meestal niet erg lukken. De Control-fase van Six Sigma DMAIC-projecten is immers vaak de achilleshiel van het verbeterproject.
Pas als er op gevoelsmatig vlak voldoende ruimte is ontstaan, kan verandering van gewoontes optreden. Niet eerder, zelfs al zou de rationele kant van ons brein dat graag zien. We denken daarom bijvoorbeeld makkelijk over het veranderen van andere mensen, want daartegen komt ons eigen gevoel niet in opstand. Maar als anderen ons proberen te veranderen, vinden we dat niet fijn. Zelfs als die anderen komen met goede argumenten. Misschien starten we dan welwillend met een poging om het anders te gaan doen, maar vallen al snel terug op de oude patronen. Komt dat niet best bekend voor?
Echte verandering is van het soort dat blijft bestaan, ook als niet alles meezit. Individuen willen er dan inherent mee werken, doordat ze zich in hun rol gewaardeerd voelen. En doordat ze hun werkwijze als rationeel passend ervaren. Het team kent elkaars sterke en zwakke punten, en kan op elkaar bouwen. Maar anders dan bij een training persoonlijke ontwikkeling, waarbij de groep aan het einde van de training weer uiteen valt, blijft een bedrijfsteam bestaan. En dat is een sterk punt voor een bedrijfsteam, áls het gestimuleerd wordt te blijven bestaan. Want ook de volgende maanden en jaren blijft het team interactie hebben. Dan zullen de werkprocessen zich moeten blijven aanpassen aan de praktijkeisen. Wat is daar eigenlijk voor nodig? Een belangrijk aspect is in ieder geval om het team te kiezen op de manier waarop dat gebeurt in QRM (Quick Respons Manufacturing): het team bestaat, op een slimme manier, uit alle personen die nodig zijn om te komen van geplaatste order tot afgeleverde order, en loopt daarmee over verschillende afdelingen heen. Daarmee wordt vanzelf de keten van waardetoevoeging, die het hele bedrijf doorloopt, geoptimaliseerd. De lange termijn optimalisatie, zoals die bestaat in Lean, wordt nu gecombineerd met korte termijn (project) optimalisatie, zoals die bestaat in Six Sigma. Cruciaal is verder de manier waarop het team op lange termijn door het management ondersteund blijft worden. Nu kan het team ook onder alle praktische tijdsdruk, zichzelf een actief en positief team kan blijven voelen.
Maar hoe maak je een positief ingesteld team van een groep mensen, die zo hun onderlinge historie hebben? Het antwoord ligt in het combineren van teamvormingsmethoden vanuit de hoek van persoonlijke ontwikkeling (de gevoelskant), met een passend gekozen mix van verbetertechnieken (de rationele kant) vanuit de hoek van kwaliteits- en procesverbetering, met keuze uit onderdelen van b.v. Lean, Six Sigma, QRM of Kepner Tregoe. Kortom, dit gaat over het oplijnen van gevoel en ratio, in teamverband, in de werksituatie. De praktijk echt veranderen. En daarmee samen positief ingesteld vooruit komen.
Quality Target combineert ruim 20 jaar ervaring in het optimaliseren van processen (van organisatorisch met QRM of Lean, tot heel technisch met Six Sigma en Data Science), met ruime ervaring in het volgen en assisteren van trainingen in persoonlijke ontwikkeling. De combinatie van die ervaringen leidt tot de vorming van hechte en effectieve teams, ook op langere termijn.
Denkt u aan verbetering van teamprestaties in productie, lab of administratieve omgeving, of tussen die afdelingen? Zelfs in combinatie met technische of IT-gerelateerde uitdagingen? Raakt u geïnspireerd in het geloof dat verandering inderdaad kan? Dan is dit wellicht het moment voor een vrijblijvend telefoontje.
Wilt u meer informatie ontvangen en op de hoogte gehouden worden van Quality Target? Schrijft u zich dan in voor de nieuwsbrief.